InvestorS

DecideAct Investor Relations

InvestorS

Ny kapital til global skalering: Bornholmsk tech-virksomhed vil indtage Boston og Bombay

October 16, 2020
CET
Cecilie Idun Andersen

Tech-virksomheden DecideAct med hovedkontor i Nexø har hentet kapital fra en række private investorer og Vækstfonden. Kapitaltilførslen skal være med til at realisere DecideActs ambition om at blive et globalt ledende brand inden for businesskategorien Strategy Execution Management, der skal hjælpe virksomheders ledelser med at implementere strategier. Og visionen rækker langt ud over Bornholm.

De to opfindere og stiftere af DecideAct, danske Flemming Videriksen og islandske Bjarni Jonsson, har arbejdet med strategiudvikling i en menneskealder og hjulpet alle typer af virksomheder med at udforme deres strategier. En stadig stigende skuffelse over at se mange gode strategier strande i implementeringen gav dem idéen til at udvikle en cloudløsning, der kunne automatisere processen og en gang for alle gøre en ende på et ressourcespild, som ifølge ledende eksperter på området koster virksomhederne 3 mio. dollars hvert minut globalt.

”Der er et stort behov for at få digitaliseret det her område. Hvert år investerer virksomheder millioner af kroner i nye strategier, men langt størstedelen af dem kommer aldrig længere end til direktørens notebook. Det vil DecideAct lave om på. Og i en tid med mange forandringer er det endnu vigtigere, at man har styr på sin strategi og kan arbejde agilt med den. Det gælder ikke mindst i forhold til den klimakrise, der banker på vores dør, og hvor det er en vigtig mission at understøtte implementeringen af strategier for grøn omstilling,” fortæller Flemming Videriksen.

Cloudløsningen har vist sin levedygtighed i en række islandske virksomheder. Nu står DecideAct på tærsklen til en større offensiv, hvor de vil erobre en bid af det globale marked for digitale værktøjer til Strategy Execution Management. Og selvom mange virksomheder kæmper med at holde skruen i vandet, tegner fremtiden sig lys hos DecideAct, der har hovedkontor i Nexø på Bornholm. Midt under corona-krisen er det blandt andet lykkedes den bornholmske tech-startup at skaffe 2,5 mio. kr. i nye kapital fra private investorer.

En god investeringscase

Nu matches denne kapitaltilførsel af et tilsvarende beløb fra Vækstfonden, så det samlede beløb kommer op på 5 mio. kr. Souschef i Vækstfonden, Merete Friis, siger om fondens engagement:

”DecideAct markedsfører en unik softwareløsning, som rammer spot on i forhold til at modernisere og effektivisere det strategiske lederskab i virksomheder – og de har solid vidensmæssig tyngde på strategiområdet. Derfor har de potentialet til at blive global markedsleder inden for en businesskategori, der kan vise sig at være mindst lige så stor som fx Customer Relations Management (CRM), hvor den årlige globale omsætning runder 35 mia. dollars. Det betyder gode muligheder for både eksportindtægter og nye regionale arbejdspladser i Danmark. Det er en af grundene til, at DecideAct er en interessant virksomhed.”

Merete Friis påpeger desuden værktøjets potentiale i forhold til bæredygtighed og grøn omstilling som en yderligere motivation for Vækstfondens engagement.

”DecideAct-platformen er noget helt andet end et projektstyringssystem, fordi den er gearet til at overvåge og styre meget komplekse strategiske initiativer på tværs af lande, organisationer og enheder. Det gør værktøjet meget anvendeligt til at understøtte fx store offentlige grønne strategier og sikre, at de kommer i mål. DecideAct er et fremragende eksempel på en virksomhed, der kan hjælpe andre med at få strategier om bæredygtighed til at lykkes – noget vi får endnu mere behov for i fremtiden,” siger hun.

Potentiale til at blive førende

Den tidligere globale leder for Gartner Research, Peter Søndergaard, er en af de private investorer, som var med i investeringsrunden, der sluttede med en kapitaltilførsel på 2,5 mio. kr. Samtidig er han trådt ind i DecideActs bestyrelse som formand – mestendels for den virtuelle bordende, da han bor i USA.

”DecideAct består af et internationalt team, som fysisk befinder sig på mange forskellige lokationer i Europa og USA – og med hovedsæde på Bornholm. Længe inden covid-19 ændrede virksomheders måde at arbejde på, gjorde DecideAct faktisk præcis det, vi nu ser praktiseret overalt med begrænset fysisk mødeaktivitet og samarbejde via digitale platforme, ” siger Peter Søndergaard. ”Især en tech-virksomhed som DecideAct kan i dag i princippet ligge hvor som helst, og det åbner nye perspektiver for fx øsamfund som Bornholm.”

For further information

Bo Feierskov